19.04.2022

podział wyrazów na sylaby

Dzień dobry, zwracam się z prośbą o ustalenie poprawnego podziału na sylaby (przy przenoszeniu do następnego wiersza) wyrazu "grządce" i "gałązka". Dziecko pisząc dyktando podzieliło wyrazy przy przenoszeniu ich do następnej linii w następujący sposób: 1.  na grzą - dce 2. gałą - zki Nauczyciel potraktował to jako błąd i obniżył ocenę, gdyż poprawnie powinno być podzielone według wzoru: na grząd - ce, gałąz - ki Czy rzeczywiście dziecko popełniło błąd? Czy może obie formy są poprawne? W internecie znalazłam nastepującą: zasadę: "Reguła mówi, że dzieląc wyrazy zawierające grupy spółgłoskowe, można do następnego wiersza przenieść całą grupę lub podzielić w taki sposób, aby co najmniej jedna spółgłoska znalazła się w kolejnym wierszu. Przykład: o·stry, os·try, ost·ry. Niedozwolona jest forma ostr·y." - strona ortograf.pl Czy zatem tę regułę możemy zastosować do podanych przykładów i dziecko wykonało podział poprawnie?

Sylwia

Szanowna Pani,

zasad regulujących sposób podziału wyrazów na sylaby, istotnych zwłaszcza przy przenoszeniu słowa do kolejnego wersu, jest kilka, a są one zgromadzone np. tutaj. Rzeczywiście jest reguła, którą Pani przywołała (w olinkowanym miejscu nosi ona numer 54.3), ale w wypadku przywołanych wyrazów z dyktanda raczej nie ma ona zastosowania. Formy grządce, gałązki podlegają raczej regule 54.7, ponieważ mamy tu wyraźną granicę morfologiczną między tematem słowotwórczym wyrazu a formantem (grząd-ka, gałąz-ka, w C. i Ms. lp.: grząd-ce, gałąz-ce). Sens reguły 54.7 jest taki, że idzie ona w parze z rozpoznawaniem budowy wyrazów, co jest istotne w rozmaitych zabiegach językowych (choćby podczas tworzenia wyrazów pochodnych, co każdy użytkownik języka robi na co dzień) i sprzyja świadomemu posługiwaniu się polszczyzną.

Nie wiem natomiast, w jakim stopniu uczniowie w klasie Pani dziecka byli uczeni zasad podziału w piśmie wyrazów na sylaby (oraz uzasadnienia, dlaczego taki a nie inny podział jest właściwy), dlatego nie umiem ocenić decyzji nauczyciela.

Łączę wyrazy szacunku

Agata Hącia