15.12.2020

kropka po liczebnikach porządkowych

"Po liczebnikach porządkowych zapisanych cyframi stawiamy kropkę, chyba że kontekst jednoznacznie wskazuje, że jest to liczebnik porządkowy, nie zaś główny." Nie mogę znaleźć informacji opisującej w sposób wyczerpujący zasady stawiania kropki po liczebnikach porządkowych. W zamieszczonym tekście mojej pracy wstawiłem 4 kropki po liczebnikach, również procentach. "Uzyskałem wzrost wskaźnika identyfikacji do 89,3.% w całej grupie i do 68,9.% dla dwustronnej oceny. Podobnie jak u innych autorów, zastosowanie we własnym badaniu metody skojarzonej pozwala na wykrycie węzła wartowniczego u 100.% pacjentek. Najlepszym narzędziem do oznaczania WW jest metoda skojarzona z zastosowaniem albuminy ludzkiej znakowanej technetem 99mTc o aktywności 1 mCi (37 MBq) oraz 1.% roztworu MV. Bardzo proszę o pomoc.

Dariusz

Szanowny Panie,

we wskazanym tekście kropki są niepotrzebne, nie mamy bowiem do czynienia z liczebnikami porządkowymi, czyli takimi, które odpowiadają na pytanie „który z kolei?. Zaznaczone przez Pana cyfry oznaczają 3 liczebniki główne, czyli te odpowiadające na pytanie ile? (89,3%, 68,9%, 100%) oraz przymiotnik jednoprocentowy (jeśli się dobrze domyślam), który z użyciem cyfry może być zapisany tylko tak: 1-procentowy. Poprawny zatem zapis Pańskiego tekstu byłby taki (przy okazji usuwam spacje między cyframi a znakiem %, ponieważ w polskich tekstach między cyframi a nieliterowymi symbolami nie robi się odstępu):

Uzyskałem wzrost wskaźnika identyfikacji do 89,3% w całej grupie i do 68,9% dla dwustronnej oceny. Podobnie jak u innych autorów, zastosowanie we własnym badaniu metody skojarzonej pozwala na wykrycie węzła wartowniczego u 100% pacjentek. Najlepszym narzędziem do oznaczania WW jest metoda skojarzona z zastosowaniem albuminy ludzkiej znakowanej technetem  99mTc o aktywności 1 mCi (37 MBq) oraz 1-procentowego roztworu MV.

Żeby zaś wyjaśnić kwestię użycia kropek po liczebnikach porządkowych, przywołajmy takie przykłady:

Jaś chodzi do piątej klasy.

Marysia zjadła pierwsze śniadanie.

Pierwszy batalion..., ósma brygada...

W latach dwudziestych dwudziestego wieku...

Wszędzie tu mamy liczebniki porządkowe, dlatego zapis z cyfrą arabską będzie następujący:

Jaś chodzi do 5. klasy.

Marysia zjadła 1.  śniadanie. (por. 1 śniadanie = jedno śniadanie)

1. batalion..., 8. brygada...

W latach 20. dwudziestego wieku...

We wszystkich tego typu sytuacjach stawiamy kropkę.

Zwyczajowo pomijamy ją zaś: w oznaczeniach godzin (o godz. 10 przed sklepem), w datach, gdy nazwa miesiąca jest napisana słownie (1 kwietnia), w oznaczeniach stron (na s. 256), w oznaczeniach prawnych (art. 56 kk).

Łączę wyrazy szacunku

Agata Hącia