31.07.2022

lepiej oferować finansowanie

Dzień dobry,

Dostałam ostatnio do sprawdzenia zdanie: "Wszystko, co potrzebne, żeby oferować finansowanie lepiej niż inni." Zmieniłam je na: "Wszystko, czego potrzebujesz, żeby lepiej niż inni oferować finansowanie". Autor wypowiedzenia ma na myśli nie lepsze finansowanie, lecz lepszy sposób przedstawiania go klientom. Nadal jednak mam wątpliwości. Czy można coś lepiej oferować? Przewertowałam słowniki. Czytałam artykuły i nie poradziłam sobie. Choć autor zdania znalazł inne rozwiązanie, to chciałabym znać Państwa opinię. Nurtuje mnie to "oferowanie".

Z wyrazami szacunku 

M.Z.

Szanowna Pani,

kłopotliwe mogą być tu dwie rzeczy: po pierwsze, co to znaczy oferować finansowanie, po drugie, czy można coś lepiej oferować. Pierwszą sprawę wyjaśnia najprawdopodobniej kontekst sytuacyjny, mnie nieznany. Druga zaś dotyczy łączliwości leksykalno-semantycznej obu wyrazów. Zwłaszcza ciekawe jest to, na ile bardzo ogólny znaczeniowo przysłówek dobrze (którego formą stopnia wyższego jest lepiej) łączy się z czasownikami o różnej charakterystyce znaczeniowej.

Powiemy: X robi to dobrze, X robi to lepiej niż Y, a więc w połączeniu z pojemnym semantycznie czasownikiem robić nie ma zgrzytu. Powiemy również: X dobrze pisze, X dobrze lepi pierogi, X dobrze przemawia, X dobrze argumentuje, X dobrze przeprowadza analizę oraz X pisze lepiej niż Y, X lepi pierogi lepiej niż Y, X przemawia lepiej niż Y, X argumentuje lepiej niż Y, X przeprowadza analizę lepiej niż Y. Jednak nie ze wszystkimi czasownikami takie połączenia są możliwe, np. wadliwe będą: *X dobrze się przyjaźni/marzy/lubi; *X przyjaźni się/marzy/lubi lepiej niż Y.

Pytanie brzmi, do której grupy należy czasownik oferować.

Moim zdaniem może być on używany w co najmniej dwóch odcieniach znaczeniowych (podobnie jak np. proponować): jako określenie aktu woli – i jako określenie czynności zawodowej, podlegającej parametryzacji (ta czynność nie jest wówczas czystym aktem woli podmiotu działającego, lecz ma źródło niejako zewnętrzne). Z tego powodu uznałabym poprawność zdań marketingowych, reklamowych, bankowych itp. typu Jan Kowalski o wiele lepiej niż Piotr Nowak oferuje klientom kredyty (= jest sprawniejszy w tej pracy, lepiej umie zachęcić klientów do wzięcia kredytów itd.), ale zakwestionowałabym zdania typu Lepiej niż inne hotele oferujemy piękne widoki.

Łączę wyrazy szacunku

Agata Hącia