02.11.2021

wielkie litery w dowodach osobistych

Dzień dobry. Chciałem wyjaśnić kwestię pisowni imion i nazwisk w dokumentach typu dowód osobisty, paszport, prawo jazdy. Dlaczego w wymienionych dokumentach imiona i nazwisko pisane są w całości z dużych liter np. JAN ADAM KOWALSKI a nie Jan Adam Kowalski? Jaka zasada przyświeca takiemu zapisowi? Proszę o wyjaśnienie. Dziękuję.

Pozdrawiam.

Tomasz

Szanowny Panie,

właściwie to pytanie należałoby zadać Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, to ono bowiem decyduje o wyglądzie dowodów osobistych, w tym o sposobie zapisu danych osobowych. Mogę się tylko domyślać, że wybór samych wielkich liter ma pozwolić na uniknięcie pomyłek np. między „l” a „I” (pierwszy znak to mała litera L, drugi znak to duże i), ale czy rzeczywiście taka intencja przyświecała MSWiA – nie wiem. Być może zadziałały tu inne czynniki.

Jako ciekawostkę mogę natomiast przywołać to, że w ogóle rozróżnienie liter na małe i duże jest w zasadzie czystą konwencją. W niektórych alfabetach (czy może szerzej: systemach pisma) takiego rozróżnienia nie ma, np. w gruzińskim, hebrajskim czy japońskim. Także alfabet łaciński niegdyś nie rozróżniał liter na duże i małe. (Dziś oczywiście takie rozróżnienie mamy i jest ono wręcz nośnikiem znaczeń słów, współtworzy nie tylko polską konwencję ortograficzną).

Pozwolę sobie tu – jako ilustrację tej myśli (tj. rozwoju liter łacińskich) – zacytować fragment opracowania Wzorce kaligraficzne w polskiej szkole XX w., które w 2010 przygotowałam wraz z dr Magdalena Majdak dla Rady Języka Polskiego:

„Bezpośrednim źródłem liter w znacznej części Europy (i świata) jest pismo zwane kapitałą rzymską. Jego najsłynniejszy przykład to napis wyryty na kolumnie wzniesionej w 114 r. n.e. na cześć cesarza Trajana:

(...) Litery kapitały rzymskiej najprawdopodobniej najpierw pisano płaskim, sztywnym pędzlem, który tworzył takie same wariacje cienkich i grubych kresek jak ścięte płaskie pióro, a następnie wykuwano je dłutem. Zakończenia prostych kresek poszerzano dłutem trzymanym poziomo (takie poszerzenia nazywamy dziś szeryfami). Litery kapitały rzymskiej, niezwykle funkcjonalne, miały za zadanie – podobnie jak ówczesna architektura – wyrażać dumę i siłę imperium rzymskiego.

Aż do upadku imperium kapitała nie podlegała większym modyfikacjom – nieznaczne zmiany powstawały, gdy kopiści używali płasko ściętego pióra (kapitała kwadratowa) lub gdy spiesząc się, zmieniali kąt nachylenia pióra z płaskiego na ukośny albo gdy zmieniali narzędzie na metalowy rylec, którym pisano na drewnianych tabliczkach pokrytych jednostronnie woskiem (rustyka).

Rustyka, przeniesiona przez mnichów do Irlandii, została zmieniona w uncjałę:

i stamtąd rozprzestrzeniona na cały świat. Uncjałę tworzyły litery wysokie na cal (z tego powodu niewygodne), pozbawione szeryfów, o nowych kształtach, zapowiadających wyodrębnienie się małych liter (zwłaszcza A, D, E, C, H, M, Q, U). Z czasem zaczęto wydłużać linie niektórych liter – w górę (D, H, L) i w dół (F, P, Q). W miarę rozwoju techniki pisania kształty liter stawały się okrąglejsze, piękniejsze, bardziej dekoracyjne.  Coraz szybsze pisanie oraz wspomniane zmiany kształtów liter spowodowały, że uncjała przekształciła się w półuncjałę:

w której wyraźnie widać rozróżnienie na małe i wielkie litery. 

Kolejna zmiana kroju pisma europejskiego była skutkiem świadomych zabiegów. Na zlecenie Karola Wielkiego, który potrzebował bardziej funkcjonalnego niż półuncjała pisma, umożliwiającego szybkie i czytelne pisanie, tzn. ułatwiającego pracę skrybom, stworzono w założonej przez niego akademii krój zwany minuskułą karolińską:

Podobnie jak architektura karolińska, zdominował Europę na trzy stulecia. Minuskułę tworzyły małe litery, stanowiące prawzór dla nowszych liter podrzędnych

Z czasem litery minuskuły – pod wpływem stylu architektonicznego i plastycznego – stały się bardziej kanciaste (załamane dolne i górne łuki), wydłużone i ścięte, wyrażając w ten sposób ducha epoki. Włoscy humaniści nazwali ten styl, powstały na początku XII w. we Francji, gotykiem

(...)

We Włoszech, gdzie styl gotycki nigdy nie przyjął się na dobre, nadejście renesansu przyniosło nowe kroje pisma. W poszukiwaniu starożytnych rękopisów natrafiono na rękopisy karolińskie – i sądząc, że pochodzą one z czasów rzymskich, zaczęto je naśladować. Jest to jedna z hipotez powstania pisma humanistycznego (antykwy renesansowej):

Pismo to jest połączeniem kapitały rzymskiej (majuskuły) i minuskuły karolińskiej (minuskuły). Do XVIII w., okresu rozkwitu tego pisma, forma antykwy ma charakter międzynarodowy; w późniejszym okresie uwydatniają się cechy narodowe. Pierwsza polska antykwa pochodzi z r. 1513 (drukarnia Unglera)”.

Tyle ciekawostek, które oczywiście nie przybliżają nas do odpowiedzi na Pana pytanie, ale być może będą urozmaiceniem rozważań na temat konwencjonalności rozróżniania wielkich i małych liter.

Łączę wyrazy szacunku

Agata Hącia