Szanowni Państwo,
proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu dotyczącego stosowania znaków interpunkcyjnych w tematach lekcji - zwłaszcza kropki. Czy temat lekcji można uznać jako tytuł? Słownik ortograficzny nie wskazuje konkretnej zasady. Podaje tę dotyczącą tytułów książek, czasopism oraz rozdziałów i podrozdziałów. Profesor Bolesław Niemierko porusza kwestię operacyjności tematów lekcji. Czy temat operacyjny może być tytułem, czy jednak jest to wypowiedzenie?
Będę wdzięczna za pomoc.
Anna
Szanowna Pani,
rzeczywiście słowniki ortograficzne nie regulują sprawy, o którą Pani pyta, a opinie są tutaj podzielone, podobnie jak różna jest praktyka szkolna. Dodatkową trudność sprawia to, że – jak Pani przywołała – temat lekcji może być rozmaicie rozumiany w różnych kontekstach. O ile się orientuję, w pracach B. Niemierki (i innych teoretyków dydaktyki) temat (lekcji) rozumie się bardzo operacyjnie, zgodnie zresztą z podstawowym znaczeniem tego słowa w języku ogólnym; temat to zatem główna myśl, myśl przewodnia itd., której są podporządkowane wybory i działania nauczycieli oraz uczniów. Z kolei autorzy wielu porad dotyczących stawiania bądź niestawiania kropki po temacie lekcji przyjmują redaktorski, a nawet: edytorski punkt widzenia.
Moim zdaniem to rozróżnienie jest istotne i przydatne, także dlatego, że pozwala się zastanowić, z jakiego typu tekstem w istocie mamy do czynienia, gdy trzeba zapisać temat lekcji. Na przykład w scenariuszach czy konspektach lekcji, w których wyróżnia się oprócz tematu cele dydaktyczne, metody pracy, narzędzia pomocnicze itd., widziałabym tekstowy sposób utrwalenia składników procesu dydaktycznego, a więc i temat lekcji byłby w takim kontekście rozumiany ściśle operacyjnie (i wyłącznie tak). Stosowałabym w takich sytuacjach zapis tego typu:
Data: 2.09.2021 r.
Temat: zasady polskiej interpunkcji dot. przecinka.
Cele:
– zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami interpunkcyjnymi dotyczącymi przecinka,
– wyćwiczenie umiejętności stosowania zasad interpunkcyjnych.
Metody dydaktyczne:
– metody podające – pogadanka, objaśnienie,
– metody praktyczne – ćwiczenie.
Pomoce dydaktyczne:
– pokaz slajdów,
– kartki z ćwiczeniami,
– tablica, flamastry.
Rodzi się pytanie, czym jest temat lekcji zapisywany na szkolnej tablicy i w uczniowskich zeszytach w specjalny, skonwencjonalizowany sposób.
Moim zdaniem można przyjąć, że łączy dwie funkcje: z jednej strony jest zapisem istotnej informacji dydaktycznej (i to go zbliża do tematu lekcji zapisywanego np. w nauczycielskim scenariuszu bądź konspekcie, a także w dzienniku szkolnym), z drugiej – może być potraktowany jako początek tekstu, który ma powstać w trakcie lekcji, a który przybierze formę notatki. Wówczas zapis tematu (razem z datą i numerem lekcji) należałoby potraktować jako swego rodzaju tytuł, nagłówek notatki, podobny np. do nagłówka protokołu czy sprawozdania. To wskazywałoby na zbędność kropki kończącej temat.
Pisałabym więc (kursywę stosuję tutaj tylko po to, aby zaznaczyć granice przykładu):
2.09.2021 r. | |
Lekcja 26 | |
Temat: Zasady polskiej interpunkcji – przecinek |
Tak jak na przykład:
Warszawa, 2.09.2021 r. |
Protokół XVII zebrania Poradni Językowej UW |
Podobieństwo byłoby jeszcze wyrazistsze, gdyby w sytuacji szkolnej zrezygnować ze słowa temat, a sam temat pisać pośrodku, np.
2.09.2021 r. | |
Lekcja 26 | |
Zasady polskiej interpunkcji – przecinek |
Tak samo postępowałabym, gdyby temat lekcji miał formę zdania wskazującego na czynność wykonywaną przez uczniów w czasie lekcji (choć nawykowo można by chcieć tu postawić kropkę, tak jak się ją stawia na końcu zdania oznajmującego; jednak funkcja tematu lekcji, upodobniająca go do tytułu czy nagłówka, moim zdaniem kropkę tę wyklucza):
2.09.2021 r. | |
Lekcja 26 | |
Temat: Piszemy streszczenie |
Oczywiście na końcu tytułów stawiamy znaki interpunkcyjne inne niż kropka, dlatego poprawnie napiszemy również:
2.09.2021 r. | |
Lekcja 26 | |
Temat: Jak żyć? |
albo:
2.09.2021 r. | |
Lekcja 26 | |
Temat: Odmieniajmy nazwiska! |
2.09.2021 r. | |
Lekcja 26 | |
Temat: Budowa baśni, czyli za górami, za lasami.... |
2.09.2021 r. | |
Lekcja 26 | |
Temat: Baśniowi bohaterowie: Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Kot w Butach (i inni) |
Łączę wyrazy szacunku
Agata Hącia